Mag je sporten als je zwanger bent?

Gaan sporten en een zwangerschap samen? Hier kunnen we heel kort over zijn: JA! Uit veel onderzoeken is gebleken dat sporten júíst goed voor je is tijdens je zwangerschap, mits je het op de juiste manier doet. Belangrijk hierbij is dat je je aan een aantal basisregels houdt. Dus, mag je sporten als je zwanger bent? We nemen je mee.

Mag je sporten als je zwanger bent

Mag je sporten als je zwanger bent?

Als we zeggen dat sporten tijdens je zwangerschap goed is voor je, dan doen we dat niet omdat we voor eigen parochie prediken: uit veel onderzoeken is gebleken dat elke week 3 x gematigd intensief bewegen juist heel goed is als je zwanger bent. Als we zeggen dat sporten de kans op een snellere bevalling bevordert, blijf je dan doorlezen?

Ha, dat dacht ik al!

Belangrijk is wel dat je geen ‘nieuwe’ sporten gaat beoefenen. Deed jij bijvoorbeeld nooit aan boksen? Dan kun je daar beter niet aan beginnen als je zwanger bent. Je weet namelijk niet hoe jou lichaam daarop gaat reageren. Rende jij voor je zwangerschap al regelmatig een rondje door de polder? Dan kun je dat gerust blijven doen, als je maar goed naar je lichaam blijft luisteren. Houd wel altijd de red flags in de gaten tijdens het sporten.

Waar moet je op letten tijdens het sporten?

Belangrijk is dat je erop let dat je het niet te warm krijgt tijdens het sporten. Doe daarom laagjes aan, zodat je die makkelijk uit kunt trekken als je voelt dat jouw hoofd opvallend veel gelijkenissen krijgt met een tomaat. Je kunt aanhouden dat je temperatuur niet boven de 38,5 graden uit mag komen.

Ook is het belangrijk dat je hartslag niet te hoog wordt tijdens je workout. Tijdens je zwangerschap is je hartslag al hoger in rust. Dat komt doordat er gemiddeld zo’n 2 liter extra bloed door je lichaam stroomt. Als je dan ook nog eens in gedachten houdt dat je hartslag omhoog gaat als je gaat sporten, kun je je voorstellen dat je dit snel voelt. Je hoeft hier niet van in paniek te raken. Een hartslagmeter is niet heel betrouwbaar tijdens je zwangerschap. Het beste kun je de ‘spraaktest’ doen: kun je nog meepraten of hardop tellen tijdens de oefening? Dan zit je goed. Je kunt je dus voorstellen dat het beter is om zo’n HIIT-training even achterwege te laten en dit weer op te pakken na je zwangerschap.

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om HUBBA in je achterhoofd te houden:

Houding, Uitvoering, Basisstabiliteit, Bekkenbodem, Ademhaling. Twijfel je of je nog wel op de goede manier sport? Bij ons online programma doen we de hele les met je mee, zodat je zeker weet dat je de oefening goed uitvoert. Ook is ons programma opgezet door een bekkenfysiotherapeut, zodat je zeker weet dat je oefeningen doet die je mag doen tijdens je zwangerschap. Ook zijn de workouts afgestemd op de week waarin jij zwanger bent en hoe fit je voor je zwangerschap was. Zo bieden we elke week een light, medium en een heavy workout aan.

Wil jij op je voeding letten? Met een orthomoleculair therapeut hebben we veel zwangerproof recepten toegevoegd aan ons ebook, die je gratis krijgt bij aanmelding. Wil je liever alleen gratis informatie ontvangen, zonder dat je ons programma afneemt? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Als je dan ook nog eens aangeeft hoeveel weken zwanger je bent, krijg je informatie die past bij de week waarin jij zwanger bent.

Welke sporten mag je doen tijdens je zwangerschap?

Belangrijk is dat je tijdens je zwangerschap sporten doet die je voor je zwangerschap ook al deed. Yoga, zwemmen, wandelen, fietsen, fietsen en onze workouts mag je wel gedurende de 9 maanden blijven doen, ook al deed je die daarvoor niet. Uiteraard moeten de oefeningen wel aangepast worden op de week waarin jij zwanger bent, je kunt niet zomaar lessen meer blijven doen.

Natuurlijk kun je niet elke sport blijven doen tot het einde. Contactsporten worden gevaarlijk, net als paardrijden. Bij paardrijden kun je van het paard vallen en bij contactsporten kun je een duw krijgen, of een bal in je buik. Er is geen eenduidige richtlijn waar je je aan moet houden bij het beslissen wanneer je wilt stoppen, maar vanaf 16 weken komt de baarmoeder echt al boven het schaambot uit. Dit houdt in dat je baarmoeder niet meer beschermd is door dit bot, waardoor je extra kwetsbaar bent. Bij 20 weken steekt je baarmoeder echt al een flink stuk uit, dus je moet je dan afvragen of je je er nog goed bij voelt om deze sporten te blijven doen.

Voordelen sporten tijdens je zwangerschap

En nu wil jij natuurlijk weten waarom je je active wear zou moeten verruilen voor een uurtje (semi) zweten? Komt ie:

  • Vrouwen die sporten tijdens hun zwangerschap hebben een gezondere gewichtstoename dan vrouwen die niet sporten
  • Minder last van kwaaltjes tijdens je zwangerschap.
  • Over het algemeen voelen vrouwen die actief zijn tijdens hun zwangerschap zich fitter dan vrouwen die dat niet doen.
  • Minder kans op lage rugpijn, bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
  • Als je regelmatig beweegt, zul je waarschijnlijk beter slapen.
  • Minder kans op zwangerschapsdiabetes.
  • Minder kans op een hoge bloeddruk.
  • Sneller weer fit na de bevalling en je behoudt een betere conditie, dus ook tijdens de bevalling ben je fitter.
  • Minder kans op een (postnatale)zwangerschapsdepressie
  • Minder kans op complicaties tijdens je bevalling en een bevalling die minder lang duurt. YES!

Zo zie je dat sporten goed is, als je het maar op de goede manier doet.

Menu