Welke sporten in het eerste trimester van je zwangerschap?
Sporten tijdens je zwangerschap
KimOvergaag
Sporten tijdens je zwangerschap
06/06/2023
5 min
0

Welke sporten in het eerste trimester van je zwangerschap?

06/06/2023
5 min
0

Welke sporten in het eerste trimester van je zwangerschap?

Je bent in het eerste trimester van je zwangerschap en dat is nog niet echt te zien. Maar voor jou is er al veel anders. Je hebt andere gevoelens (HALLO HORMONEN!), moet wennen aan het idee, je bent moe of misselijk. En je bent de hele dag op Google te vinden. Want wow, wat is er veel nieuw voor je! Je zwangerschap brengt veel veranderingen met zich mee de komende maanden. Welke sporten mag je in het eerste trimester van je zwangerschap doen?


Welke sporten in het eerste trimester van je zwangerschap?

In het eerste trimester zie je nog niet veel aan jouw lijf. Hoewel jij misschien wel het idee hebt dat je borsten op springen staan en je broeken te strak zitten.

Je kunt nog heel veel sporten blijven doen, maar dit zijn sporten die voor iedereen goed kunnen zijn in het eerste trimester: 

• Zwemmen

• Fietsen 

• Hardlopen 

• Yoga 

• Wandelen 

• Speciale zwangerschapsklasjes

• Fitness

Al deze sporten zijn goed voor je aerobe uithoudingsvermogen, ze verlagen het risico op zwangerschapsdiabetes, vroeggeboorte, hypertensie en ze helpen je om je zo goed mogelijk te voelen.

Wil je op een leuke manier blijven sporten tijdens je zwangerschap? Gewoon thuis, wanneer het jou uitkomt, onder begeleiding van een erkend bekkenfysiotherapeut en niet met van die saaie lesjes? Doe dan mee met ons programma.

Wedden dat je vaak spierpijn gaat hebben en je na je bevalling weer ASAP kunt flaneren? 

Speciaal voor alle twijfelaars hebben we een gratis proefles, die je zo vaak kunt doen als je wilt. 

Doe vandaag nog mee, zodat jij er alles aan doet om een fijne zwangerschap te hebben! Leuk als we je in ons programma en in onze community zien!

 Proefles


Andere sporten tijdens het eerste trimester van je zwangerschap

De sporten die we hierboven genoemd hebben, zijn altijd veilig om te blijven doen gedurende je hele zwangerschap

1 Vallen en botsen 

Het is belangrijk dat je tijdens je hele zwangerschap niet oververhit raakt. Dit geldt ook al voor het eerste trimester. Vanaf 12 weken is het ook belangrijk om op te letten met vallen of botsen

Naast de ‘veilige’ sporten zoals hierboven, kun je ook nog wel paardrijden, voetballen, hockeyen, aan judo doen of skiën, maar het is aan jou of je je daar nog prettig bij voelt. Het ding bij deze sporten, is dat je een val kunt maken of een stomp of bal in je buik kunt krijgen. 

In principe is je kindje in het eerste trimester nog beschermd door je lichaam. Je baby is dan nog klein en zit lekker verstopt. Je moet natuurlijk bij deze sporten wel oppassen, maar je lichaam is er ook nog om je baby te beschermen. 

Als jij geen angst hebt, kun je deze sporten dus nog gewoon blijven doen. Als het plezier van het sporten echter overschaduwd wordt door angst, is het beter om een andere ‘veilige’ sport te kiezen. Je haalt er dan toch geen plezier mee uit. 

Bij 12 tot 20 weken komt je kindje richting je navel. Wanneer je dan valt of een trap in je buik krijgt kan dat van invloed zijn op je kindje. Bovendien word je minder snel en wendbaar, want je kunt nu letterlijk niet meer om je buik heen. Ook als jij geen angst had, is het vanaf 12 tot 20 weken goed om erbij na te denken om eens een andere sport te proberen. Het is wel belangrijk dat je blijft sporten, zo blijf je je zo lang mogelijk fit voelen en voorkom je veel kwaaltjes. 

Doe bijvoorbeeld mee aan ons programma;-) Voel jij je nog steeds goed bij deze sporten? Het is aan jou om te doen wat je wilt. 

2 Buikspieren 

Buikspieren doen is wel een dingetje als je zwanger bent. Je mag nog buikspieren doen, maar een paar oefeningen zijn beter om over te slaan. Zo kun je wel altijd je inner-core trainen, maar mag je geen oefeningen meer doen waarbij je de rechte buikspieren geïsoleerd belast, zoals de plank of mountain climbers. Ook zijn oefeningen zoals knee raises, v-ups, sit-ups of crunches even niet meer geschikt.

Je kunt nu beter oefeningen doen die de schuine en diepe buikspieren trainen. Denk bijvoorbeeld aan de side plank of de dead bug tot het derde trimester. Je zult zien dat we in ons programma bijvoorbeeld nog wel een aangepaste burpee doen, maar dat we die op het einde toch ook moeten laten schieten. 

 Proefles

Waarom is het goed om te sporten tijdens je zwangerschap?

Sporten als je zwanger bent is goed voor je lijf en je hoofd. En je hebt echt geen idee hoe belangrijk dat is de komende maanden! Het kan het verschil betekenen tussen een fijne zwangerschap of 1 waarbij jij niet lekker in je vel zit. 

Dit zijn tien redenen om je sportoutfit aan te doen en actief te worden als je zwanger bent: 

• Je blijft beter op gewicht 

• Je hebt minder last van zwangerschapskwaaltjes 

• Je voelt je energieker en fitter • 

Je verlaagt het risico op rug- en bekkenklachten 

• Je slaapt beter en dieper 

• Je beschermt jezelf tegen zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk 

• Je herstelt sneller na de bevalling en houdt een goede conditie 

• Je vermindert de kans op een (postnatale) depressie 

• Je hebt minder kans op complicaties tijdens de bevalling 

• Je bevalt sneller en makkelijker 

Sporten als je zwanger bent is dus een echte must. Zorg wel dat je het veilig en verantwoord doet.


Welke sporten mag ik niet doen in mijn eerste trimester?

Tijdens het eerste trimester is er nog niets verboden. Wel moet je er rekening mee houden dat je niet oververhit wilt raken. Train niet te intensief en luister naar je lichaam. Stop met sporten zodra je pijn voelt in je gewrichten, bekken of buik. Ook moet je stoppen als je een harde buik krijgt, je last krijgt van duizeligheid, of kortademigheid.  

Let er in het eerste trimester van je zwangerschap op dat je je hartslag niet te hoog wilt laten komen. Een HIIT training is dus niet de beste training die je kunt doen, net als trainen voor een marathon of een heel intensieve boks les. Je kunt het wel doen, maar neem altijd even rust als je voelt dat je duizelig wordt of als het je teveel energie kost. En maak bijvoorbeeld minder herhalingen in een korte tijd. Ga niet tot je uiterste. Dit keer is een zesjes cultuur juist goed!

Vanaf het tweede trimester is een HIIT training iets wat je echt beter kunt overslaan. Er zijn genoeg andere sporten waar je nog veel energie van kunt krijgen! 

 

Reacties
Categorieën