Wat helpt tegen misselijkheid als je zwanger bent?
Voeding
KimOvergaag
Voeding
05/17/2023
3 min
0

Wat helpt tegen misselijkheid als je zwanger bent?

05/17/2023
3 min
0

Wat helpt tegen misselijkheid als je zwanger bent?

Misselijkheid. Het kan je dag bepalen en je kunt niet even een paracetamol nemen dat het als sneeuw voor de zon verdwijnt. Jammer, want vooral tijdens het eerste trimester van je zwangerschap kun je er veel last van hebben. Toch kun je wel iets doen doen om ervoor te zorgen dat het wat minder wordt. Wat helpt tegen misselijkheid als je zwanger bent?

Vooral tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap kan je veel last hebben van misselijkheid en heb je misschien veel affiniteit met de wc-pot.

Wat kun je doen als je zwanger bent en misselijk

We hebben wat tips tegen misselijkheid op een rijtje gezet:

  • Mijn beste tip: zorg dat je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk is. Dit doe je bijvoorbeeld door aan elke maaltijd groenten toe te voegen en dan als eerste je groenten te eten, dan je goede vetten en eiwitten en dan pas de koolhydraten. Eet ook het liefste geen maaltijd met alleen koolhydraten, maar voeg het liefste iets met vezels (groenten), goede vetten en eiwitten toe. Zo houd je je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk en word je daarna minder misselijk. Denk aan bijvoorbeeld aan eerst wat plakjes komkommer eten (vezels), daarna pas een speltcracker (koolhydraten) met hummus (eiwitten) en avocado (goede vetten). Lukt dit niet? Maak je er dan vooral niet te druk om. Kijk naar wat in deze periode goed voelt en naar wat je wél kunt eten. Je bloedsuikerspiegel stabiel houden werkt op papier, maar als jij niets anders kunt eten dan crackers met kaas, is dat waar je voor moet gaan.
  • Veel vrouwen bij mij in de praktijk merken dat hun misselijkheid erger is als ze moe zijn. Zorg dus in deze periode extra goed voor jezelf en plan maar 1 ding op een dag om jezelf te beschermen. Ga je lunchen met een vriendin? Spreek dan in de avond niks af. Dit is de tijd om lekker naar binnen te keren en te chillen. Weet dat het je de volgende dag een lekkerder lijf oplevert!
  • Neem gedurende de dag een glas heet water met verse gember. Ook gember door je eten doen, gember shotjes of gember pillen kunnen helpen.
  • Sommige vrouwen gaan erg goed op het eten van vanillevla (vooral tegen maagzuur).
  • Ben je misselijk? Grote kans dat je juist even iets moet eten. Een lage bloedsuikerspiegel en zwangerschap gaan namelijk niet heel lekker samen, dus regelmatig een tussendoortje kan helpen. Laten we het onszelf niet te moeilijk maken. In ons E-book Preggo Proof (een weekmenu voor zwangere vrouwen, opgesteld door een orthomoleculair therapeut) hebben we goede tussendoortjes gedeeld, maar een cracker met pindakaas voldoet ook. Of ga voor old school creamcrackers: leg ze naast je bed en neem soms een hapje. Je bent zwanger en hebt vast geen zin om urenlang bananenbroden te bakken. Gelijk heb je meid!
  • Ochtendmisselijkheid kan minder worden als je iets in je maag hebt dus sla het ontbijt niet over.
  • Cola kan ook helpen tegen misselijkheid.
  • Ga jij niet zo lekker op eten? Misschien heb je wel iets aan een smoothie. Het is in ieder geval het proberen waard!
  • Een tekort aan vitamine B6 kan ook te maken hebben met misselijkheid. Bespreek dit met je arts of verloskundige want het is niet goed om zomaar iets te slikken (te veel B6 is niet goed maar te weinig ook niet).
  • Via je huisarts of gynaecoloog kun je medicijnen krijgen die helpen tegen misselijkheid.


Sporten tijdens je zwangerschap

Wil jij tijdens je zwangerschap fit blijven, zodat je na je zwangerschap weer snel in shape bent? Ons programma im te sporten tijdens je zwangerschap is opgezet door Isabeau, die al jaren erkend bekkenfysiotherapeut is. Bij haar in de praktijk ziet ze veel klachten die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden, als meiden zouden blijven bewegen.

Als je meedoet aan ons programma:

  • Heb je minder kwaaltjes en voel je je fitter tijdens je zwangerschap.
  • Ga je fitter je bevalling in en ben je daarna weer sneller in shape.
  • Sport je op een goede manier, omdat we je de hele les 'begeleiden'. Je voert de oefeningen dus goed uit.
  • Slaap je beter.
  • Verminder je de kans op bekkenpijn, lage rugpijn en bekkeninstabiliteit.
  • Heb je minder kans op het krijgen van complicaties tijdens de bevalling.

 Leuk als je meedoet aan ons programma of we je in onze community zien! Of volg de proefles, dan kun je kijken of het iets voor jou is?

Wil je meer van dit soort tips? Neem dan een kijkje op onze zwangerschapspagina, vol tips voor tijdens deze bijzondere periode!


Reacties
Categorieën