Mag je sporten als je zwanger bent van een tweeling?
Sporten tijdens je zwangerschap
Isabeau
Sporten tijdens je zwangerschap
07/11/2023
4 min
0

Mag je sporten als je zwanger bent van een tweeling?

07/11/2023
4 min
0

Mag je sporten als je zwanger bent van een tweeling?

Mag je sporten als je zwanger bent van een tweeling? Heel logisch dat jij je dit afvraagt wanneer je zwanger bent van een tweeling. Zwanger zijn van een tweeling is een opwindende en unieke ervaring, maar het kan ook uitdagend zijn. Gelukkig is sporten tijdens de zwangerschap vaak mogelijk, en het kan talloze voordelen bieden voor zowel jou als je baby's, zo ook bij een tweelingzwangerschap. In deze blog delen we enkele nuttige tips en richtlijnen om op een veilige en gezonde manier actief te blijven tijdens een tweelingzwangerschap.


Kan ik zelf bepalen of ik mag sporten tijdens mijn tweelingzwangerschap?

Voordat je begint met sporten tijdens je tweelingzwangerschap, is het essentieel om eerst je zorgverlener te raadplegen. Zij kennen jouw medische geschiedenis en kunnen je adviseren over de beste aanpak op basis van jouw specifieke situatie. 

Zij kunnen eventuele risico's beoordelen en je waardevol advies geven om een gezonde en veilige sportroutine te behouden. Over het algemeen is iedereen het erover eens dat bewegen tijdens je zwangerschap, of het nu een "normale" of tweelingzwangerschap is, belangrijk is voor jou en de baby's in je buik. 

Tijdens een tweelingzwangerschap verandert je lichaam op verschillende manieren. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren en signalen van vermoeidheid, overbelasting of pijn serieus te nemen. Neem voldoende rust wanneer dat nodig is en pas de intensiteit en duur van je sportactiviteiten aan naarmate je zwangerschap vordert. 

Je lichaam geeft aan wat het aankan, dus forceer het niet. De spraaktest is een hele makkelijke test om te checken of je niet veel te diep gaat met sporten. Kun jij de herhalingen van de oefening nog hardop mee tellen? Dan zit je goed!

Welke sporten mag ik doen tijdens een tweelingzwangerschap?

Niet alle sporten zijn geschikt voor zwangere vrouwen, vooral niet bij een tweelingzwangerschap. Kies activiteiten die een lage impact hebben en minder risico op vallen of letsel met zich meebrengen. Zwemmen, wandelen, zwangerschapsyoga en pilates, fitness/krachttraining, specifieke zwangerschapslessen en natuurlijk ons online programma zijn goede sportactiviteiten die je kunt blijven doen. Deze activiteiten zijn mild voor je gewrichten, bevorderen de bloedsomloop en helpen bij het behouden van je kracht en mobiliteit.

Wil je kijken of ons programma iets voor jou is? Doe dan mee met een proefles!

Proefles

Voordelen van sporten tijdens een tweelingzwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap kent veel voordelen. Dus als je nu nog niet overtuigd was, dan kun je ze hieronder nog eens heel fijn lezen:

  1. Vrouwen die sporten tijdens hun zwangerschap hebben een gezondere gewichtstoename dan vrouwen die niet sporten.
  2. Minder last van kwaaltjes tijdens je zwangerschap. Over het algemeen voelen vrouwen die actief zijn tijdens hun zwangerschap zich fitter dan vrouwen die dat niet doen.
  3. Minder kans op lage rugpijn, bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
  4. Als je regelmatig beweegt, zul je waarschijnlijk beter slapen.
  5. Minder kans op zwangerschapsdiabetes of een hoge bloeddruk
  6. Sneller weer fit na de bevalling en je behoudt een betere conditie, dus ook tijdens de bevalling ben je fitter.
  7. Minder kans op een (postnatale) zwangerschapsdepressie.
  8. Minder kans op complicaties tijdens je bevalling en een bevalling die minder lang duurt. YES!

Waar moet ik op letten tijdens het sporten als ik zwanger ben van een tweeling?

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten tijdens het sporten, en die zijn niet heel anders dan tijdens het sporten met een eenling zwangerschap.

  1. Tijdens het sporten is het essentieel om oververhitting en uitdroging te voorkomen. Zorg ervoor dat je goed gehydrateerd blijft door regelmatig water te drinken. Zelfs als je geen dorst hebt, neem kleine slokjes water en drink niet in één keer je halve fles leeg, want dan kun je misselijk worden.
  2. Vermijd het sporten bij extreme hitte en kies voor koele momenten van de dag. Draag lichte en ademende kleding om je lichaamstemperatuur op een comfortabel niveau te houden.
  3. Let op je houding en stabiliteit: Naarmate je zwangerschap vordert, kan je evenwicht en houding veranderen als gevolg van het extra gewicht dat je draagt. Houd hier rekening mee tijdens het sporten. Focus op je houding, vooral bij activiteiten zoals yoga of krachtoefeningen. Zorg voor een goede stabiliteit en vermijd plotselinge bewegingen die je gewrichten kunnen belasten.
  4. Vermijd te veel druk op de buik. Die kun je bij jezelf controleren door te kijken of er een 'tuutbuik' of 'dakje' ontstaat in het midden van je buik. Deze druk kun je voorkomen door goed uit te ademen tijdens het krachtzetten.
  5. Heb je bewegingsangst of ben je bang dat je iets verkeerd doet, schakel dan een expert op het gebied van zwangerschapstraining in.
  6. Bij (pijn)klachten raadpleeg je zorgverlener of een geregistreerd bekkenfysio.


Red flags bij sporten tijdens een tweelingzwangerschap

Er zijn een aantal klachten die je nooit mag negeren tijdens het sporten. We noemen dit ook wel de red flags. Wanneer er een red flag is, kun je beter stoppen met het sporten op dat moment. Neem een pauze, drink rustig wat water en probeer het dan nog eens. Komen de klachten weer meteen terug, dan moet je stoppen voor die dag. Ga nooit over je grenzen heen! Dit zijn de red flags tijdens het sporten

  1. Een harde buik.
  2. Buiten adem waardoor je niet meer kunt praten.
  3. Duizeligheid.
  4. Sporten met als gevolg toenemende pijn in het bekkengebied.
  5. Een puntbuik tijdens oefeningen. (Check je techniek en ademhaling. Blijft de puntbuik toch tevoorschijn komen sla de oefening dan over)


Conclusie: mag je sporten als je zwanger bent van een tweeling?

Sporten tijdens een tweelingzwangerschap kan een geweldige manier zijn om je gezondheid te behouden en je voor te bereiden op de aankomst van je baby's. Door te overleggen met je zorgverlener, naar je lichaam te luisteren, te kiezen voor veilige activiteiten, oververhitting te vermijden en op je houding en stabiliteit te letten, kun je op een verantwoorde manier blijven bewegen. 

Onthoud altijd dat de gezondheid en veiligheid van jou en je baby's voorop staan. Geniet van deze bijzondere tijd en geef jezelf de ruimte om op een gezonde manier actief te zijn!

Wil je op een goede manier sporten als je zwanger bent van een tweeling? Doe dan lekker mee met ons programma! Je kunt ook altijd eerst een proefles volgen, om te kijken of het iets voor jou is. 

Proefles

 

Reacties
Categorieën