Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling?

Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling?

Er is een heel hoop veranderd de afgelopen tijd. Je bent (misschien wel voor het eerst) moeder geworden, je dikke zwangere buik is weg, je gezin samenstelling is veranderd en zo kunnen we nog veel meer dingen benoemen. Eén van die grote veranderingen is je lichaam. Ben jij onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling?

Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling?

Nu kunnen we natuurlijk alle clichés gaan benoemen over hoe trots je kunt en/of moet zijn omdat jij een kind hebt gemaakt met jouw lichaam. Het is echt helemaal niet gek of stom dat je onzeker bent over hoe je lichaam er nu uitziet. Ook wij hebben even aan ons “nieuwe” lichaam moeten wennen.

Flubberbuik

Kijk, in het begin is die flubberbuik allemaal heel logisch, maar op een gegeven moment mag die gewoon weg toch? Of althans; dat hopen we. Je lichaam heeft ongeveer 9 maanden lang een klein kindje gemaakt en je lichaam is hierdoor behoorlijk veranderd. Er is heel veel rek komen te staan op de huid van de buik. Het heeft daarom ook echt nog even tijd nodig voordat alles weer terug op zijn plek is en is hersteld van dat uitrekken. Misschien geef je wel borstvoeding, dan vliegen die eerste kilo’s er vaak vanzelf af maar dat laatste beetje…

Je lichaam maakt minder collageen aan wanneer je borstvoeding geeft en dat kan ervoor zorgen dat het nog wat langer duurt voordat echt de huid weer is hersteld. Ze zeggen niet voor niks “9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren”. Je mag niet van je lijf verwachten dat het in 3 maanden weer helemaal de oude is, maar we kunnen ons wel voorstellen dat je, net als wij, onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling bent. En sommige dingen zijn misschien zelfs blijvend!

Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling: striae

Striae is een voorbeeld van zoiets dat blijvend kan zijn. Op het internet en in de winkels word je doodgegooid met fantastische middeltjes die ervoor zorgen dat jij zogenaamd geen striae zal krijgen. Veel vrouwen zijn hier angstig voor en trappen er dan ook volledig in. Er is helaas geen wonder middel tegen het krijgen van striae; het is helaas voor een groot deel genetisch bepaald.

Nu betekent het natuurlijk niet dat je voor niets hebt lopen smeren tijdens je zwangerschap. Het masseren en insmeren van je buik is vaak een prettig gevoel en ook een verbindend momentje geweest tussen jou en je zwangerschap. De enige vorm van behandeling die wel echt wat lijkt te helpen is het laseren.

Laat je zelf wel eerst goed informeren mocht je overwegen dit te gaan doen. Striae is iets heel natuurlijks en dat hoef je natuurlijk helemaal niet weg te halen en te verbergen. Op Instagram is het zelfs een soort trend om je striae te laten zien aan de rest van de wereld als een soort gratis tattoo die jij hebt verdiend met jouw zwangerschap.

Het maakt ons niet uit hoe jij denkt over jouw striae; misschien ben je er trots op, misschien heb je er een hekel aan. Heb je psychisch echt last van deze verandering van je lichaam en ben je onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling? Vraag dan altijd om hulp.

Minder fit/sterk

Veel vrouwen worden na 3 tot 6 maanden vaak ongeduldig, omdat ze niet direct weer fit zijn na de zwangerschap. Pff ben ik nu nog niet op mijn oude niveau? Waarom duurt het zo lang voordat ik weer normaal kan sporten en me weer sterk voel?

Voor de één is dit heel herkenbaar en de ander heeft hier totaal geen last van. Dat ligt niet aan jezelf, maar aan heel veel factoren. Hoe is de bevalling gegaan, hoe gaat het met je kindje, hoe ben jij fysiek uit de strijd gekomen, heb je kunnen sporten tijdens je zwangerschap, geef je borstvoeding en ga zo maar door.

Probeer jezelf niet te veel met anderen te vergelijken want ieder lijf, zwangerschap, bevalling en kraamtijd etc. is anders. Geeft jezelf de tijd en zorg dat jij de juiste begeleiding krijgt zodat jij goed in je vel komt. Het is niet stom om hulp te vragen. Over het algemeen voelen vrouwen zich pas echt weer zichzelf of fit na 9 tot 12 maanden na de bevalling.

Af en toe balen mag natuurlijk en een beetje ongeduldig zijn zit denk ik in de mens maar zit je er echt mee, trek dan aan de bel en ga aan de slag. Je kun bijvoorbeeld ons postpartum programma volgen. Deze stoomt je in 6 weken klaar om weer met je eigen sport aan de slag te gaan. Je kunt hiermee starten vanaf 6 weken na je bevalling als jij er klaar voor bent. Maar je mag hier ook pas na 6 maanden mee starten. Ook dat is helemaal niet gek of raar.

Begin wanneer jij en je lijf er klaar voor zijn. Zoals eerder gezegd: er zijn een hoop factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw herstel trager verloopt dan dat van een ander.

Litteken(s)

De meeste vrouwen zullen snel denken aan een litteken van een keizersnede, maar er kunnen ook andere littekens zijn. Zoals hechtingen die je hebt gehad in de bekkenbodem door bijvoorbeeld een knip of scheur. Littekens zijn er in veel vormen en maten, maar het litteken van een keizersnede is over het algemeen tegenwoordig aardig hetzelfde bij iedereen. Een grote horizontale streep net boven je schaambot dat (gelukkig) net onder je bikini broekje valt.

Sommige vrouwen kunnen zich voorbereiden op een litteken van een keizersnede omdat zij een geplande gentle c-section hebben gehad. Voor anderen komt dit litteken onverwacht omdat ze een spoedkeizersnede hebben gekregen. Het kan soms moeilijk zijn om te accepteren dat daar een litteken zit. Misschien ben je teleurgesteld in de bevalling of voelt het alsof je gefaald hebt. Dat litteken herinnert je er dan constant aan.

Laten we één ding voorop stellen, jij hebt nooit gefaald! Iedereen, ofwel vaginaal, geplande keizersnede of spoedkeizersnede, is bevallen. Er is door artsen en soms jijzelf een weloverwogen keus gemaakt om een keizersnede toe te passen. Dit klinkt nu allemaal makkelijk gezegd, maar we hopen toch echt jullie een klein beetje een beter gevoel te geven.

En balen van dat litteken mag natuurlijk echt wel. Doe dat ook gewoon, praat er over met mensen en zoek desnoods hulp als het voor jou een traumatische ervaring is geweest.

Hoe verzorg je een litteken?

Ben jij onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling door een blijvend litteken? Om een litteken zo goed en mooi mogelijk te laten genezen zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Dit geldt voor zowel littekens van een keizersnede als littekens in het bekkenbodem gebied.

Zorg eerst dat de wond dicht is en de korstjes eraf zijn. Meestal krijg je oplosbare hechtingen, maar soms moeten deze eruit gehaald worden. Twijfel jij bij een oplosbare hechting? Raadpleeg dan altijd je verloskundige of gynaecoloog. Misschien moeten ze toch manueel verwijderd worden omdat het niet goed vanzelf oplost.

Wanneer de hechtingen eruit zijn kun je langzaam beginnen met het aanraken van het litteken. Dit kan soms best spannend zijn. Durf je dit niet? Dun kun je ook altijd je verloskundige of bekkenfysiotherapeut raadplegen. Aanraking is belangrijk voor het herstel. Er gaan altijd wat huidzenuwtjes kapot bij een scheur of snede en die moeten weer herstellen. De huid kan daarom soms doof of juist hypersensitief aanvoelen. Door aanraking kan de huid weer wennen aan dit gevoel en zal het langzaam weer als normaal worden.

Van rustig aanraken ga je naar masseren. Dat kan pas als de wond echt helemaal dicht is. Het is fijn om hier een lekkere olie of litteken crème bij te gebruiken. Let op: in het bekkenbodem gebied kun je niet alle crème en olie gebruiken dus check dit van tevoren. Kim heeft een geplande keizersnede gehad en zij vond het fijn om haar litteken te verzorgen met amandelolie en dan een essentiële olie.

Dat masseren mag je best wat harder gaan doen. Je wilt dat alle huidlagen weer lekker soepel van elkaar kunnen gaan bewegen en dat er geen verklevingen ontstaan. Twijfel je over hoe je dit moet doen? Maak een afspraak bij een bekkenfysio en zij leggen het je uit.

Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling: die ellendige hangtieten

Ook zoiets waar iedereen je bang voor maakt van tevoren. Helaas ook wel een beetje waar. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen en ook dit is voor een groot deel genetisch bepaald. Kun je er iets tegen doen? Neeeeee… Stom hè?! Je ziet het wel meer gebeuren bij vrouwen die borstvoeding geven en/of die veel cupmaten zijn gegroeid tijdens en na de zwangerschap. Wanneer de borsten zich niet meer vullen met melk worden het helaas lege zakjes. Is dit erg? Nee natuurlijk niet maar je kunt het natuurlijk niet mooi vinden. Dat is voor iedereen anders en dat is ook helemaal oke.

Diastase

De diastase, we hebben hier al veel over verteld in andere blogs. Een diastase is heel normaal tijdens de zwangerschap, maar hierna wil je dat deze weer herstelt. Heb jij of denk jij dat je een diastase hebt na de zwangerschap? Schakel dan een bekkenfysiotherapeut of gespecialiseerd fysiotherapeut in. Zij kunnen je helpen met de juiste oefeningen.

Een diastase is zeker niet altijd slecht en hoeft ook echt niet altijd helemaal gesloten te zijn. Tot een jaar kun je nog heel veel doen aan een diastase en ook erna kun je nog heel goed leren om te gaan met je diastase. Zo kun je echt gewoon blijven sporten en je dagelijkse dingen blijven doen, maar misschien ben je wel onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling door die diastase.

Soms is een diastase zo erg dat het cosmetisch een probleem voor iemand wordt. Er hangt dan misschien een stukje buik naar buiten of het is juist heel erg ingevallen. In deze extreme situaties kan soms een chirurgische behandeling nodig zijn. Dit is echt in heel uitzonderlijke gevallen en wordt eerst met jou en veel specialisten besproken. Het stomme is dat het ook heel vaak niet vergoed wordt. Dus trek snel aan de bel als jij een vermoeden van een diastase hebt en zorgt dat jij er goed mee om leert gaan. Je kunt er 100 mee worden en nooit last van hebben.

Onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling: gelukkig steeds minder een taboe

Wij hopen met deze blog ook een beetje het taboe te doorbreken dat jij je af en toe ook gewoon rot mag voelen over al die veranderingen in lijf na een zwangerschap en bevalling. Maar ook dat je helemaal niet zoals Doutzen Kroes na 2 maanden weer op de catwalk hoeft te staan.

Het is heel normaal om naar een bekkenfysiotherapeut te gaan wanneer je klachten hebt. Het is ook heel normaal om hulp te zoeken als je bang bent voor je litteken of niet weet hoe je moet beginnen met sporten. Gelukkig laten steeds meer influencers ook deze kant van het verhaal zien. En die influencers bij wie alles zo perfect eruit ziet moet je maar gewoon even verwijderen van je story’s. Perfect bestaat niet en al helemaal niet net na een bevalling. Praat er ook over met vriendinnen of misschien zelfs je moeder. Zoek lotgenoten en klaag af en toe lekker tegen elkaar. Dat is helemaal niet stom of raar.

Praat erover

Klinkt allemaal makkelijk gezegd wat we schrijven in onze blog. Misschien heb je hier wel helemaal niets aan en heb je echt een probleem met je lijf wat niet zomaar opgelost kan worden. Of misschien heb je een trauma overgehouden aan je bevalling. Wij betreuren deze verhalen enorm en hopen dat ook jullie uiteindelijk je rust en kracht hierin terugvinden. Maar ben jij onzeker over je nieuwe lichaam na de bevalling? Zoek dan alsjeblieft hulp wanneer je dat nog niet hebt gedaan.

Weet je niet naar wie je toe moet? Je kunt altijd je probleem aan een verloskundige of huisarts voorleggen. Zij kunnen je doorsturen naar de juiste personen. Praat erover! Je hoeft dit echt niet alleen op te lossen.

 

 

Menu