Sporten tijdens zwangerschap: kan dat?

Sporten tijdens zwangerschap
Sporten tijdens zwangerschap

Ben jij zwanger? Gefeliciteerd! En nu vraag jij je natuurlijk af of je wel of niet mag sporten tijdens je zwangerschap? Misschien ging jij voordat je zwanger was wel als een gazelle de polder door, op zoek naar de volgende uitdaging op sportief gebied. Of was jij moeilijk te porren voor een rondje in de gym en zag jij een dagje slecht weer als een teken van boven, dat je toch écht beter de deur niet uit kon gaan?

Wel of niet sporten tijdens je zwangerschap?

We kunnen je natuurlijk tot niets verplichten, maar ik hoop dat ik je toch kan motiveren om te blijven bewegen tijdens je zwangerschap. Natuurlijk hoef je niet en mag je zelfs niet vol sporten zoals je dat normaal wel deed, maar bewegen tijdens je zwangerschap is wel erg belangrijk.

Onderzoekt toont aan dat 3x per week 35 minuten matig intensief trainen voordelen heeft voor tijdens én na de bevalling. Dat betekent dat 3x onze light workout + een rondje wandelen voldoende is om jou lekker fit door de zwangerschap te laten gaan. Te veel en te zwaar sporten is niet goed, dus weet jij niet zeker of je het wel goed doet? Raadpleeg dan altijd een geregistreerd bekkenfysiotherapeut. Zij kunnen je hier altijd mee helpen.

Zelf sportte ik 3 x per week ongeveer 45 minuten: ik deed dan verschillende oefeningen voor het gehele lichaam. De ene keer deed ik 8 oefeningen en de andere keer 12. Het was maar net hoe ik moe op dat moment was.

Nu wil jij natuurlijk weten waarom je dan die Netflix sessie zou inruilen voor je active wear? We zetten alle voordelen voor je op een rij:

  • Een hogere kwaliteit van leven tijdens de zwangerschap dan vrouwen die niet sporten tijdens de zwangerschap.
  • Vrouwen die sporten tijdens hun zwangerschap voelen zich over het algemeen fitter.
  • Minder last van zwangerschapskwaaltjes.
  • Vermindert de kans op bekkenpijn, lage rugpijn en bekkeninstabiliteit.
  • Beter slapen.
  • Minder last van zwangerschapsdiabetes.
  • Minder kans op een hoge bloeddruk.
  • Een gezonde gewichtstoename ten opzichte van vrouwen die niet sporten tijdens de zwangerschap.
  • Je hebt een betere conditie voor, tijdens én na de bevalling. • Je bent sneller weer fit na de bevalling. YES!
  • Minder kans op het krijgen van (postnatale) zwangerschapsdepressie.
  • Een bevalling die minder lang duurt. Dubbele YES!
  • Minder kans op het krijgen van complicaties tijdens de bevalling.

Genoeg reden dus om 3 x per week een half uurtje vrij te maken en te kijken of je nog een squat kunt maken. Wanneer je niet zeker weet of het verstandig is voor jou om te gaan sporten, overleg het dan altijd met je verloskundige.

Welke sporten mag je doen tijdens je zwangerschap?

Er zijn sporten die je de gehele zwangerschap veilig kunt blijven doen, zoals zwemmen, wandelen en fitness (natuurlijk allemaal aangepast). Daarentegen zijn er ook sporten die je beter kunt vermijden. Dit omvat vooral contactsporten zoals karate en judo, maar ook sporten waarbij je een bal of stomp in je buik kan krijgen zoals voetbal, handbal, hockey, basketbal en volleybal. Deze kun je als je zwanger bent beter niet meer doen. Ook bij paardrijden moet je opletten, je wilt natuurlijk niet van je paard af vallen met alle gevolgen van dien.

Ons programma

Ons online programma is opgezet door een bekkenfysiotherapeut, zodat je zeker weet dat je op de juiste manier sport. Sporten is namelijk belangrijk tijdens je zwangerschap, maar dat moet je wel op een goede manier doen. Wil je liever gratis informatie ontvangen rondom je zwangerschap? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Je doet bij ons een workout van begin tot het einde mee: de workout is namelijk speciaal gemaakt voor de week waarin jij zwanger bent. Zo weet je zeker dat je nooit teveel (of te weinig) doet. Kies elke week uit een light, een medium of een heavy workout, afhankelijk van hoeveel energie je hebt.

Je kunt een workout zo vaak doen als je wilt en wanneer je maar wilt. Je zet gewoon de les aan en je kunt zo meedoen. Ook is je lidmaatschap je leven lang geldig, dus ook bij een eventuele volgende zwangerschap kun je weer zo vaak en veel meedoen als je maar wilt. Leuk als je meedoet met ons programma!

Waar moet je op letten bij je workout tijdens je zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap ben je extra kwetsbaar. Je zorgt namelijk niet alleen voor jezelf, maar je bent ook verantwoordelijk voor een heel proces dat gaande is in je buik. Dingen waar je in een andere situatie minder snel naar zou omkijken, kunnen tijdens je zwangerschap iets gevaarlijker zijn. Er kan namelijk een achterliggende reden zijn voor bepaalde symptomen.

Wat zijn nou die zogenoemde red flags of klachten die jouw aandacht verdienen tijdens je zwangerschap? En waar moet je specifiek op letten tijdens je zwangerschap als je gaat sporten? Hieronder geven we je een kort overzicht van klachten waar je alert op moet zijn.

Je hoeft niet gelijk in de paniekmodus te schieten en te stoppen met elke vorm van bewegen omdat je bang bent dat je van één van deze symptomen last gaat krijgen, maar het is goed om bij voorbaat te weten waar je op moet letten.

Ben je zwanger? Dan zijn dit klachten die je beter niet kunt negeren:

Red flags in het algemeen

  • Een combinatie van hoofdpijn, misselijkheid, bovenbuikpijn (voornamelijk rechts), uitval zicht, onrust.
  • Bloedverlies.
  • Combinatie van acute buikpijn, bloedverlies en een plankharde buik.
  • Gevoel van minder leven in de buik.
  • Acute toename oedemen (enkele kilo’s per week).
  • Acute buikpijn met koorts.
  • Pijn in je flank met koorts.

Heb je last van één van bovenstaande klachten? Neem dan altijd contact op met je verloskundige. Ook als je twijfelt kun je het beste altijd even bellen om te overleggen.

Red flags tijdens het sporten

  • Een harde buik.
  • Buiten adem (niet meer kunnen praten).
  • Duizeligheid.
  • Toenemende pijn in het bekkengebied tijdens het sporten.
  • Een puntbuik tijdens oefeningen.

Sporten tijdens je zwangerschap is juist heel goed voor je, maar herken jij je in het bovenstaande? Dan betekent het dat je óf de oefening niet goed uitvoert óf er een onderliggende reden is. Neem dan even contact op met je bekkentherapeut.

Hopelijk heb ik je kunnen motiveren en ga jij lekker bewegen tijdens je zwangerschap! Ik beloof je, het maakt de zwangerschap alleen maar leuker!

Liefs Isabeau

Menu