Waarom stretchen belangrijk is als je een baby hebt
Na je zwangerschap
Isabeau
Na je zwangerschap
05/11/2023
3 min
0

Waarom stretchen belangrijk is als je een baby hebt

05/11/2023
3 min
0

Waarom stretchen belangrijk is als je een baby hebt?

Waarom stretchen belangrijk is als je een baby hebt? Na je bevalling en bij het zorgen voor je baby krijg je al snel een stijf lichaam door een gebogen houding. Met het vasthouden, voeden en optillen van je baby heb je vaak niet de beste houding. Door die slechte houding kun je weer (pijn)klachten krijgen. En dat willen we allemaal niet toch?

Stretchen kan jou zeker helpen!

Wees trots op je lichaam dat het zo’n wonder heeft verricht, maar nu is het tijd om het wat liefde en zorg terug te geven. Stretchen helpt om je spieren te herstellen en om je flexibiliteit te verbeteren. Ook geeft het je een momentje voor jezelf. 


Waarom stretchen na de bevalling?

Hier zijn enkele redenen waarom je regelmatig zou moeten stretchen na de bevalling:

  • Het verhoogt je flexibiliteit. Door te stretchen maak je je spieren en gewrichten soepeler en beweeglijker. Dit kan je helpen om je dagelijkse activiteiten makkelijker te doen, zoals traplopen, fietsen of wandelen. Het kan ook de vermindering van je mobiliteit vertragen die ontstaat als je ouder wordt. En jong en fit blijven klinkt jou natuurlijk als muziek in de oren!
  • Het verbetert je bloedcirculatie. Stretchen zorgt voor een betere doorbloeding van je spieren en organen. Dit kan je hersteltijd verkorten van spierpijn. Het kan ook het risico op bloedstolsels verminderen, die kunnen ontstaan door langdurig stilzitten of liggen. Dus hup, van die bank af en rekken maar! En in de eerste twee weken postpartum kun je natuurlijk ook lekker in je bed je rekoefeningen doen.
  • Het vermindert stress en spanning. Na de bevalling kun je last hebben van stress, spanning of somberheid. Dit kan invloed hebben op je spieren, die zich onbewust kunnen aanspannen. Door te stretchen kun je deze spanning loslaten en je meer ontspannen voelen. Stretchen kan ook endorfines vrijmaken, die een positief effect hebben op je stemming. 
  • Het verbetert je lichaamshouding. Tijdens de zwangerschap verandert je lichaamshouding door het extra gewicht van je buik en borsten. Hierdoor kun je rugpijn, nekpijn of bekkenklachten krijgen. Door te stretchen kun je je spieren versterken en balanceren, waardoor je een betere lichaamshouding krijgt. Zo loop je weer rechtop en zelfverzekerd rond, met of zonder baby in je armen. 

Stretchen tijdens je zwangerschap

Waarom stretchen als je een baby hebt?

Als je een baby hebt, heb je waarschijnlijk veel te maken met fysieke en mentale uitdagingen. Je moet voor je baby zorgen, hem voeden, verschonen, troosten en spelen. Laten we zeggen dat dit een uitdaging is voor je lichaam en geest. Stretchen kan je helpen om deze uitdagingen beter aan te kunnen. Hier zijn enkele redenen waarom stretchen als je een baby hebt belangrijk is:

  • Het voorkomt blessures. Als je een baby hebt, moet je vaak bukken, tillen, dragen of wiegen. Dit kan belastend zijn voor je rug, nek, schouders en armen. Door te stretchen kun je deze spieren soepel en sterk houden, waardoor je minder kans hebt op blessures of overbelasting. Je wilt immers niet dat je rug het begeeft als je net met je baby aan het knuffelen bent. 
  • Het verlicht pijn. Als je een baby hebt, kun je last hebben van pijnlijke of harde borsten door de melkproductie. Je kent het waarschijnlijk als stuwing en heel prettig is het niet.

Je kunt verschillende stretchoefeningen doen. Oefeningen die je kent van je sport, je fysio, YouTube video's en nog veel meer! Mocht je nu denken oh my god dat wordt me te moeilijk... Dan kun je ook altijd inspiratie op doen van ons YouTube kanaal of van de lessen van ons postpartum programma!

Stretchen als je een baby hebt

Is alleen stretchen voldoende?

Nee niet alleen stretchen is belangrijk. Het stretchen is op korte termijn vaak erg effectief maar om ook op de lange termijn flexibel te blijven moet je ook werken aan je mobiliteit en kracht van het lichaam. 

Range of motion (ROM) zegt wat over het bereik van je gewrichten. Bijvoorbeeld hoever je knie kan buigen. De ROM kan passief en actief worden gemeten. 

Bij een passieve ROM wordt met hulp van buitenaf het bereik van het gewricht gemeten. Dit kan doordat iemand anders jouw knie buigt, omdat je zelf je voet naar je bil trekt of omdat je op je knieën gaat zit en het gewicht en de zwaartekracht zijn werk laat doen. 

Een actieve ROM betekent dat je met je eigen kracht naar bepaalde posities van het gewricht beweegt. Bijvoorbeeld wanneer je staat je voet zonder hulp van je handen naar je bil bewegen. Dit brengt ons meteen bij het verschil tussen mobiliteit en flexibiliteit. 

Flexibilitiet is de passsieve ROM en mobiliteit is de actieve ROM. Vervolgens heb je flexibiliteit nodig voor een optimale mobiliteit. En mobiliteit heb je nodig om goed te kunnen bewegen en functioneren. 

Oftewel:

Flexibiliteit is een onderdeel en voorwaarde voor mobiliteit. Stretchen kan zorgen voor een betere flexibiliteit en kan daarom zorgen voor een betere mobiliteit waardoor je minder (pijn)klachten kunt ervaren. En zoals hierboven al genoemd: het stretchen heeft ook nog een aantal andere gunstige bijkomstigheden!

Ligt jouw yoga matje al klaar?


Reacties
Categorieën