Zalm uit blik tijdens je zwangerschap

Heb jij tijdens je zwangerschap behoefte aan zalm en sta jij te popelen om een homemade zalmsalade op je broodje te smeren? Zo’n zalmsalade met kappertjes, wasabi en stukjes appel? Zalm bevat veel goede vetzuren die zeker tijdens je zwangerschap belangrijk zijn, maar is zalm uit blik tijdens je zwangerschap wel een goed idee?

Zalm uit blik tijdens je zwangerschap

Zalm uit blik tijdens je zwangerschap

Hoewel, helaas, veel vissoorten afvallen tijdens je zwangerschap, kun je zalm nog gewoon blijven eten. In rauwe zalm is er een kans dat daar nog de listeria bacterie inzit. Deze bacterie kan zich snel vermenigvuldigen tot grote hoeveelheden die niet goed zijn voor je ongeboren parel. Als je vis (en vlees) verhit tot 75 graden of hoger, maak je de listeria bacterie kapot

Als vis in blik wordt gemaakt, wordt dat op hoge temperatuur verhit. Daarom is zalm uit blik tijdens je zwangerschap niet schadelijk en kun je dat gewoon blijven eten. Gebruik daarom dus ook zalm uit blik door een salade, om zelf zalmsalade mee te maken of om zelf sushi te maken.

Zalm tijdens je zwangerschap

Het is goed om tijdens je zwangerschap vis te eten. Vis bevat vetzuren, die goed zijn voor hart- en bloedvaten. Vooral vette vis bevat veel goede vetzuren, die o.a. goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen van je baby.

Probeer daarom 2 x per week vis te eten. Als je dan ook nog eens 1 x gaat voor vette vis (zoals zalm) en 1 x voor magere vis, dan ben je helemaal lekker bezig. Let er alleen wel op dat niet alle vis goed is: zo bevat tonijn teveel dioxines en staan garnalen sinds korte tijd ook op de ‘verboden’ lijst, omdat daar ook teveel schadelijke stoffen inzitten.

Weekmenu voor tijdens je zwangerschap

Wil jij er tijdens je zwangerschap zeker van zijn dat je genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt? Wij hebben in samenwerking met orthomoleculair therapeuten een weekmenu samengesteld die je voor maar € 2,95 scoort, die volledig zwangerproof is. Je vindt in dit weekmenu vis- en vleesgerechten, maar ook veel vegetarische varianten. Eet jij vegan? Dan kun je dit weekmenu beter links laten liggen omdat je dan meer geholpen bent met een diëtist. Het is dan namelijk lastiger om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Wat vind je in dit weekmenu?

  • Elke dag een ontbijt, lunch en diner recept. Ook hebben we elke dag een snack voor je op het menu staan.
  • Een lijst met gezonde snacks die je vaker tussendoor kunt eten.
  • Een overzicht met gezond broodbeleg.
  • Lijstje met weekboodschappen.

Weekmenu tijdens je zwangerschap

Sushi tijdens je zwangerschap

Sushi bevat vaak rauwe vis, waardoor deze sushi afvalt, maar wist je dat er veel soorten sushi zijn die je gewoon kunt eten? Soms staat er sushi van gebakken zalm op de kaart, of vegetarische sushi. Daar kun je natuurlijk gewoon voor gaan.

Recept vissalade op brood met zalm uit blik tijdens je zwangerschap

Wil jij genieten van zalm uit blik tijdens je zwangerschap? Dan is dit recept voor een vissalade voor op brood een makkelijke en snelle optie!

Ingrediënten:

  • 1 blikje zalm (op water)
  • ½ appel, in kleine stukjes gesneden
  • 2 el kappertjes uit blik
  • 3 el cottage cheese of haver fraiche
  • 1 tl Knoflooksletten kruidenmix van Green Gypsy

Bereiding vissalade:

Meng alle ingrediënten door elkaar. Door de Knoflooksletten kruidenmix heb je geen andere kruiden nodig. Heb je deze kruiden niet? Dan kun je 1 teentje verse knoflook, een ½ tl paprikapoeder en een ½ tl wasabipasta erdoor doen.

Smeer de zalmsalade lekker op een broodje en maak eventueel af met wat sla en/of avocado voor een verse bite.

Andere voedingsmiddelen waar je misschien ook over twijfelt:

Menu