Wat mag niet tijdens je zwangerschap?

Wat mag niet tijdens je zwangerschap?

Helaas zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden als je zwanger bent. Rauw vlees en een droge witte wijn tijdens je vrijmibo zijn verleden tijd. Je hebt vast veel vragen over het hele onderwerp, want; wat mag niet tijdens je zwangerschap? Goeie vraag! Op veel websites wordt er alleen gepraat over eten en drinken, maar er zijn nog meer dingen die niet meer mogen tijdens je zwangerschap. Mag je nog hardlopen tijdens je zwangerschap of moet je dat achterwege laten? Kan je nog wel door met sporten als je zwanger bent? Wij geven op al jouw vragen antwoord!

wat mag je niet tijdens je zwangerschap?

Natuurlijk wist jij al dat roken, alcohol drinken of drugs gebruiken verleden tijd zijn nu je zwanger bent, maar wist je ook dat je sommige medicatie niet meer mag slikken? Dit is dus de reden waarom de dokter jou vertelt dat je de bijsluiter van je medicijnen altijd moet bewaren! Heb je de bijsluiter uit koppigheid tóch weggegooid? Overleg dan bij twijfel met je arts. Zo mag je niet langer dan een week neusspray gebruiken, vermijd antibiotica en geneesmiddelen die weeën kunnen opwekken.

Ook is het belangrijk om te weten dat je niet intensief mag gaan sporten tijdens je zwangerschap. Het doel van thuis sporten tijdens je zwangerschap is namelijk om zo min mogelijk achteruit te gaan met wat je opgebouwd hebt! Het is dus niet zo dat je zwaarder mag gaan sporten dan voor je zwangerschap.

Met ons programma, Fitzwanger Online, weet je zeker dat sporten op de juiste manier zal gebeuren. Geen klachten, ontwikkeld door een bekkenfysiotherapeut én sporten op jouw niveau; light, medium of heavy. Je krijgt elke week 3 workouts die afgestemd zijn op de week waarin je zwanger bent. Op deze manier kan je alle workouts gezellig vanuit thuis meedoen, wanneer je maar wilt. We bieden week 16 t/m week 40 aan.

Wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap zal je vast veel cravings naar eten hebben, ook naar eten dat je niet mag eten, maar; wat mag je niet eten tijdens je zwangerschap? Ik zal een lijstje voor je maken van wat je niet mag eten tijdens je zwangerschap + tips:

  • Vlees:

Rauw vlees (biefstuk), gefermenteerde vleeswaren (filet american) en leverproducten (smeerworst).

Tip: biefstuk mag je wel volledig verhit eten! Net wat langer bakken tot de binnenkant niet meer rood is.

  • Vis:

Gerookte kant-en-klare vis (gerookte zalm), rauwe vis (mosselen) en roofvissen (tonijn).

Tip: zalm mag je wel volledig verhit eten! Net wat langer bakken in de pan.

  • Eieren:

Rauwe eieren of producten waarin dit verwerkt zit (tiramisu).

Tip: gerechten waarin de eieren volledig verhit zijn kunnen prima.

  • Groente:

Rauwe kiemgroente (taugé).

Tip: volledig verhit kan wel.

  • Kaas:

Zachte kaas gemaakt van rauwe melk (au lait cru).

Tip: harde kaas van rauwe melk kan wel.

  • Drop:

Alle soorten drop (zoet of zout).

Tip: af en toe een dropje kan wel, maar niet meer dan 8 per dag.

  • Kruiden:

Je mag niet alle kruidenpillen of kruidenolie als je zwanger bent, maar de meeste kunnen geen kwaad.

Tip: lees hier meer over welke kruiden je niet meer mag tijdens je zwangerschap.

Wat mag je niet drinken als je zwanger bent?

Eten is ook niet alles hè… Om de dag goed door te komen hoort daar ook echt wat drinken bij. Daarom; wat mag je niet drinken tijdens je zwangerschap?

  • Melk:

Rauwe melk.

  • Alcohol:

Spreekt voor zich toch?

  • Cafeïne:

Koffie, cola en energiedrank.

Tip: maximaal 2 kopjes per dag kunnen wel.

  • Thee:

Vermijd thee van komkommerkruid, kleinhoefblad, smeerwortel en kruiskruid. Beperk zouthoutthee of sterrenmix.

 

Welke kaas mag niet tijdens je zwangerschap?

Aangezien Nederlanders bekend staan als kaaskoppen, moest ik het hier over hebben. Dat je geen rauw vlees mag eten tijdens je zwangerschap weten we, maar er bestaan ook rauwmelkse kazen. De naam zegt het al een beetje; deze kaas is gemaakt van rauwe melk. Deze melk is niet gepasteuriseerd. Hierdoor is er een risico dat de listerica bacterie achterblijft in de melk, en dus ook in de kaas. Je mag dus wel alle andere kaassoorten eten die wel gepasteuriseerde melk gebruiken. Denk hierbij aan geitenkaas, brie en gorgonzola (ja, die ene schimmelkaas mag ook).

Tip: bij de supermarkt vind je bijna geen rauwmelkse kazen.

 

Kan zwaar tillen kwaad tijdens je zwangerschap?

Misschien is dit niet het eerste waar je rekening mee houdt als je zwanger bent, al helemaal niet tijdens je eerste trimester, maar zwaar tillen tijdens je zwangerschap kan zeker wel kwaad. Als je te vaak te zwaar tilt (20 keer per dag, of een paar keer langer dan 5 minuten) terwijl dat er een baby in je buik groeit, kan het zijn dat je kindje te vroeg geboren gaat worden. Zwaar tillen geeft namelijk erg veel druk op je lichaam, maar ook op je kindje zelf.

Daarnaast verandert je houding omdat je buik aan het groeien is. Je zult gaan merken dat je meer naar voren gaat om je lichaam in evenwicht te houden. Ook groeit je baarmoeder tijdens je zwangerschap met gevolg dat je buikspieren uitgerekt en zwakker zullen worden. Door deze dingen wordt je lichaam nog meer overbelast als je zwaar gaat tillen.

Til aan het begin van je zwangerschap (tot 20 weken) niet zwaarder dan 10 kg. Als je tweede trimester begint, mag je niet meer tillen dan 5 kg en niet meer dan 10 keer per dag. Vanaf 30 weken mag je echt niet vaker dan 5 keer 5 kg tillen.

Als je gaat tillen is het belangrijk om te weten hoe je gaat tillen. Let erg op je houding als je tilt, maar ook als je bukt. Zak door je knieën en til vanuit je benen ipv van uit je heupen of rug. Hou je rug zo recht mogelijk, want rugklachten wil je er echt niet bij hebben in deze periode.

Mag je nog sporten tijdens je zwangerschap?

Ja, dit mag zeker weten! Intensief sporten is verleden tijd, maar als je 3 keer per week oefeningen doet tijdens je zwangerschap, is het ook makkelijker om na je bevalling volledig op te pakken waar je gebleven was qua sporten. Alle voordelen van sporten tijdens je zwangerschap zijn nog lang niet uitgesproken, dus als je je inschrijft voor ons programma zal jij wat meer motivatie krijgen.

Heb je recht op meer pauzes tijdens je zwangerschap?

Waarschijnlijk is dit het laatste waar je aan denkt als je zwanger bent, maar heb je meer recht op pauzes tijdens je zwangerschap? Je hebt het al veel te druk met de babykamer inrichten, jezelf (en je partner) voorbereiden op een nieuw gezinslid en zo fit mogelijk blijven, dus deze vraag is waarschijnlijk nog niet naar boven gekomen. Maar ja! Je hebt meer recht op pauzes tijdens je zwangerschap. Zwangere vrouwen hebben recht op extra pauzes tot 1/8 van hun werkdag.

Werk jij bijvoorbeeld 8 uur op één dag? Dan heb jij recht op 1 heel uur extra pauze, bovenop de pauze die je sowieso al had voor je zwangerschap. Je krijgt deze extra pauze gewoon doorbetaald.

Ook heb je recht op vaste tijden als je zwanger bent. Je werkgever mag jou niet verplicht laten overwerken én je mag nachtdiensten weigeren. Daarnaast mag je niet langer dan 10 uur per dag werken en dus niet meer dan 50 uur per week. Als je dacht dat het niet beter kon, heb je ook recht op een rustkamer op jouw werk. Dit is een aparte kamer waarin je ongestoord kunt rusten op een bank of bed.

Moet jij een keer naar een medische afspraak omdat je zwanger bent? Deze mag je inplannen onder werktijd, terwijl je betaald krijgt. Je hebt dus veel extra rechten wat betreft werk als je zwanger bent. Tip: maak van te voren goede afspraken hierover. Dit voorkomt hopelijk stress en misverstanden.

Wat is slecht tijdens je zwangerschap?

Aangezien jij houdt van lijstjes, heb ik nog 1 lange lijst voor je met alle dingen die je niet mag tijdens je zwangerschap:

  • Rauw vlees, gefermenteerde vleeswaren en leverproducten.
  • Gerookte kant-en-klare vis, rauwe vis en roofvissen.
  • Rauwe eieren of producten waarin dit verwerkt zit.
  • Rauwe kiemgroente.
  • Zachte kaas gemaakt van rauwe melk.
  • Alle soorten drop.
  • Sommige kruidenpillen of kruidenolie.
  • Rauwe melk.
  • Alcohol, sigaretten en drugs.
  • Cafeïne.
  • Thee van komkommerkruid, kleinhoefblad, smeerwortel kruiskruid, zouthoutthee en sterrenmix.
  • Intensief sporten boven niveau.
  • Krachtuithoudingsvermogen trainen.
  • Maximaal kracht trainen.
  • Cardio met meer intensiteit dan 6/10.
  • HIIT.
  • Rechte buikspieren.
  • Stretchen in maximale posities.
  • Teamsporten met bal of extreme sporten.
  • Hardlopen als je dit nog niet eerder hebt gedaan.
  • Zwaar tillen of bukken.
  • Let op met medicijnen slikken.
  • Meer dan 10 uur werken op 1 werkdag.
  • De kattenbak verschonen.
Menu