Wanneer mag ik weer teamsport doen na de bevalling?
Sporten na je zwangerschap
Isabeau
Sporten na je zwangerschap
12/11/2022
4 min
0

Wanneer mag ik weer teamsport doen na de bevalling?

12/11/2022
4 min
0

Kun jij niet wachten om weer lekker aan te sluiten bij je team? Niet alleen voor de wedstrijd, maar vooral ook voor het sociale contact en misschien wel de derde helft? Isabeau hoort vaak "wanneer mag ik weer teamsport doen na de bevalling?" en eigenlijk levert het antwoord altijd wel een teleurgestelde blik op. Bevallen betekent niet dat je meteen weer mee kunt doen met je team. Hier zitten een aantal haken en ogen aan. Het is vooral heel belangrijk dat je het goed opbouwt. 


Wanneer mag ik weer sporten na de bevalling?

Over het algemeen kan iedereen weer de sporten gaan doen die zij wil gaan doen na een bevalling. Het kan alleen wel even duren tot je weer daar bent. Ga ervan uit dat het echt 9 tot 12 maanden duurt voordat jij weer op je oude niveau aan het sporten bent. Wil jij een teamsport doen na de bevalling? De meeste vrouwen kunnen tussen de 3 en 6 maanden na de bevalling weer beginnen met het opbouwen van hun eigen (team)sport. 

Dit is geen garantie, het is natuurlijk afhankelijk van de sport en je herstel. In ieder geval kun je tot 12 weken echt beter specifieke oefeningen en lesjes doen i.p.v. je eigen sport hervatten. Je kunt namelijk zoveel klachten krijgen als je eerder begint of als je niet 12 weken de tijd neemt om het weer op te bouwen! Om zeker te weten dat jij klaar bent om je eigen sport weer te hervatten kun je meedoen met ons postpartum programma. In dit programma stomen we je in 12 weken helemaal klaar om weer je eigen sport te gaan oppakken.

In de eerste 6 weken van dit programma kun je vooral mobiliteit-, ademhalings- en bekkenbodemoefeningen met ons meedoen, waarbij de eerste 2-3 weken zelfs gewoon vanuit bed te volgen zijn. 

Je kunt ons abonnement gratis 3 dagen proberen. Met een abonnement heb je toegang tot AL ONZE PROGRAMMA’S. Zowel de programma’s voor sporten tijdens je zwangerschap als daarna. Je kunt het abonnement op elk moment opzeggen, dus je zit nergens aan vast. Wil jij het liefste meerdere kindjes? Dan is een pakket de beste keuze. Je kunt dan alsnog een abonnement proberen, deze opzeggen en dan het pakket kiezen dat bij je past.

Probeer het programma nu 3 dagen gratis!

Je zult zien dat de workouts aan het einde van ons programma echt weer zweten zijn!

 



Wanneer mag ik weer teamsport doen na de bevalling?

Je leest het al, opbouwen… Niet heel sexy, maar wel erg nodig. Wanneer je klachtenvrij bent en je bekkenbodem en inner-core goed zijn hersteld kun je beginnen met het opbouwen van je eigen sport. Wanneer je een teamsport doet betekent dat niet meteen alle trainingen en wedstrijden hoppake meedoen. Vooral wanneer je veel moet rennen tijdens je sport zul je dit echt moeten opbouwen. Het is belangrijk om eerst 6 weken specifieke lesjes te doen (zoals ons postpartum programma) voordat je weer probeert om met je team mee te doen. 

Na die 6 weken kun je bijvoorbeeld een halve training meedoen en wat meer pauzes tussendoor nemen. Je kunt je training altijd nog aanvullen met specifieke kracht oefeningen wanneer de rest de training afmaakt. Sla de partijtjes eerst nog even over. Bouw de training uit tot een volledige training met als laatste de partijvorm erbij. Laat jezelf eventueel wat vaker wisselen tijdens het partijtje. Wanneer je een volledige trainingsweek mee kunt doen zonder klachten tijdens en na de trainingen, kan je starten met wedstrijden. Doe niet meteen de hele wedstrijd mee, maar laat je wat vaker wisselen of doe alleen de eerste helft/kwart/set mee. Ook dit bouw je op tot je uiteindelijk zonder beperkingen een hele wedstrijd kunt spelen. 

LET OP! Wanneer je wel klachten krijgt tijdens het opbouwen, maak dan nog niet de volgende stap. Blijf even herhalen wat je nu doet of doe zelfs een stapje terug. Of je nu herstelt van een blessure of bevalling (wat natuurlijk ook gewoon een heftige blessure is), herstel gaat bijna nooit lineair beter. Bijna iedereen heeft even een terugval of blijft even steken. Word je er al gek van dat alle cliché's waar zijn tijdens je zwangerschap? Ook deze terugval hoort erbij en is heel normaal, je bent geen uitzondering op de regel. Niet alleen sporten moet je opbouwen, ook het wandelen moet je opbouwen en kun je niet zomaar een uur achter elkaar gaan doen.


Waarom mag ik niet gelijk een partij vorm doen?

Wil jij niet alleen een teamsport doen na de bevalling, maar sta je te popelen om een partijtje te doen? De meeste mensen die een teamsport doen in wedstrijdvorm worden lekker fanatiek wanneer het partijtje begint. Wanneer je nog in de opbouw van je training zit kan het zijn dat je door je enthousiasme per ongelijk te snel of te hard wilt gaan in zo’n partij. Je bent dan minder gecontroleerd bezig en dan ligt een blessure wat sneller op de loer wanneer je nog niet 100% fit bent.


Welke klachten kun je krijgen tijdens een teamsport?

Wanneer je klachten ervaart tijdens of na het sporten kan het zijn dat je te snel hebt opgebouwd of dat je iets hebt gedaan waar het lichaam nog niet aan toe is. Belasting en je belastbaarheid moet je goed in de gaten blijven houden. Heel irritant natuurlijk dat je er zo op moet letten, maar als je dit nu goed doet vanaf het begin, dan heb je er later echt veel aan en hoef je er echt niet meer zo mee bezig te zijn. Klachten die aangeven dat je teveel of te zwaar hebt getraind zijn: een zwaar of drukkend gevoel bij de bekkenbodem, pijn aan de stuit of het schaambot en pijn in de liezen. 

Ervaar jij urineverlies tijdens of na het sporten? Schakel dan direct een geregistreerd bekkenfysiotherapeut in. Urineverlies hoort er echt niet bij! Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met SMC Amsterdam. Ook bij die andere klachten is het raadzaam een (bekken) fysiotherapeut in te schakelen. Bij 1 of 2 keer last hoe dat natuurlijk niet meteen, je kunt ook je training wat aanpassen en kijken of het beter gaat. Zo ja, dan kun je weer vanuit daar gaan opbouwen.

Reacties
Categorieën