Zwangerschapsbal

De zwangerschapsbal, ook wel de zitbal genoemd, is erg handig om te hebben voor verschillende oefeningen. Misschien had je er nog nooit over gehoord of nog niet zo over na gedacht; daar gaan we verandering in brengen! Er kunnen talloze oefeningen gedaan worden met de zwangerschapsbal, denk hierbij aan het trainen van de bekkenbodemspieren, de onderrug en de bekken zelf. Je kan zelfs je favoriete oefening met de zwangerschapsbal uitvoeren; squats!

zwangerschapsbal

Waarom een zwangerschapsbal gebruiken?

De zwangerschapsbal stimuleert een goede zithouding. Als je bijvoorbeeld thuis werkt (door je zwangerschap of sowieso al) is het goed voor je bekken- en rugklachten om op een zwangerschapsbal te gaan zitten in plaats van op een stoel. Op een zwangerschapsbal beweeg je meer en zit je minder statisch. Je kunt je voorstellen dat je te stijf wordt van de hele tijd in dezelfde houding zitten; met een zwangerschapsbal voorkom je dit! De zitbal kan je pijn verlichten en op lange termijn zelfs voorkomen. Daarnaast ontspannen je bekkenbodemspieren.

Met een zwangerschapsbal train je je bovenbenen en rug super efficiënt. Een oefening die je kunt doen is de zitbal in het holletje van je rug zetten en steunen tegen de muur aan. Buig de knieën alsof je gaat zitten. Je knieën mogen niet voorbij je tenen komen. Daarna kom je weer omhoog en herhaal je dit. Je kan dit zien als een soort squat tijdens je zwangerschap.

Een voorbeeld van een oefening waarmee je je heupen, billen en buik traint is dat je rechtop op de zitbal gaat zitten. Terwijl je voeten plat op de grond staan, draai je langzaam je heupen en bekken rond. Gebruik hierbij je buikspieren. Tijdens deze oefening hou je je voeten stil. Draai rondjes naar rechts en naar links.

Alle voordelen in het kort, op een rijtje:

  • Buik- en rugspieren trainen binnen no-time.
  • Je krijgt er een getrainde core van.
  • Minder fysieke zwangerschapsklachten.
  • Sneller herstel na je zwangerschap.
  • Stimuleert een goede zithouding.
  • Verlichting bij bekken- en rugklachten.
  • Als je de zitbal vaak gebruikt bij je zwangerschap, kan je klachten zelfs voorkomen.

Welke maat zitbal heb ik nodig?

Het belangrijkste aan een zwangerschapsbal is dat je veilig, comfortabel en rechtop zit. Welke maat zitbal bij jou past kan je het beste op deze manier berekenen.

  • Bereken de afstand van de schouderkop tot de middelvinger:

Steek je arm recht naar voren en meet de afstand tussen je schouderkop en je middelvinger. Zit er tussen de 55-65 cm tussen? Gebruik dan een zwangerschapsbal van 55 cm. Zit er 65-80 cm tussen? Gebruik dan een zwangerschapsbal van 65 cm. Zit er 80-90 cm tussen? Gebruik dan een zwangerschapsbal van 75 cm.

Koop je een zitbal voor op kantoor of thuiswerkplek? Zorg er dan voor dat je niet met je benen tegen het bureau aan komt te zitten. Koop dus bij echte twijfel een kleinere maat.

Bevalbal

Veel vrouwen vinden het handig om een zwangerschapsbal bij bevalling klaar te hebben liggen; de bevalbal. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die bij hun bevalling een bevalbal gebruikten een kortere bevalling hadden en daar kwam ook minder pijn bij om de hoek kijken. Daarnaast is de kans dat je een keizersnede krijgt ook kleiner. Een bevalbal is heel geschikt om weeën mee op te vangen in meerder houdingen; zittend, hangend en zelfs staand!

Ons programma

Met ons programma, Fitzwanger Online, krijg jij nog veel meer informatie mee dan alleen op onze website. Je krijgt bij aanmelding een e-book met zwangerproof recepten en info over bijvoorbeeld wat er in je vluchttas moet, hoezo je anders gaat ruiken en proeven tijdens je zwangerschap en of je nog mag hardlopen tijdens je zwangerschap.

Naast veel informatie, geven wij jou elke week 3 workouts op jouw niveau; light, medium of heavy. Alle workouts zijn aangepast op de week waarin jij zwanger bent. We bieden week 16 t/m week 40 aan. Thuis sporten tijdens je zwangerschap is nog nooit zo leuk en gezellig geweest!

Neem ook een kijkje op ons Instagram account. Wij plaatsen daar veel updates en weetjes!

 

Menu