Beste slaaphouding tijdens je zwangerschap

Beste slaaphouding tijdens je zwangerschap

Denk jij dat de beste slaaphouding tijdens je zwangerschap je linkerzij is en word je nu elk uur wakker omdat je bang bent dat je gedraaid bent? Of word je ieder uur wakker omdat je echt niet meer weet hoe je lekker kunt liggen? Zeker nu je energielevel vaker in het rood staat, is het fijn als je in de nacht even je uurtjes kunt maken. Een goede slaaphouding kan daar zeker bij helpen!

Beste slaaphouding tijdens je zwangerschap

Waarom kun je minder goed slapen tijdens je zwangerschap?

Slaap is belangrijk en al helemaal tijdens je zwangerschap. Je lichaam is onwijs hard aan het werk om een klein mensje te laten groeien in je buik. Dat kost veel energie en slaap heb je dus ook echt nodig tijdens je zwangerschap. Helaas wordt het je er niet gemakkelijk op gemaakt om hele nachten door te slapen.

Ten eerste zijn er hormonen die ervoor kunnen zorgen dat je het bloedheet hebt tijdens het slapen. Herken jij je hier ook in? Kleine tip, leg een handdoek onder je dekbedovertrek zodat je niet je matras hoeft weg te gooien na je zwangerschap. Yes, het kan echt zo erg zijn!

Ook kan het zijn dat je matras of topper helemaal niet meer lekker ligt. In de loop van je zwangerschap word je zwaarder en wordt de buik steeds groter. Dit kan ervoor zorgen dat je gewicht niet meer lekker wordt verdeeld over je matras. Een tijdelijke topper kan misschien voor jou een oplossing zijn. Laat je lekker adviseren door een expert en probeer vooral een hoop matrassen/toppers uit. Geen zin om een nieuw matras of topper aan te schaffen? Goed nieuws: verschillende houdingen kunnen echt de key zijn voor een betere nachtrust tijdens je zwangerschap.

Ook brandend maagzuur of veel plassen in de nacht kunnen je rustige uurtjes in de avond verstoren. Daarover hieronder meer.

Sporten tijdens je zwangerschap kan ervoor zorgen dat je beter slaapt. Naast dat sporten ervoor zorgt dat de bloedsomloop verbetert en je dus minder snel kramp krijgt (ben je daar al wakker door geworden?), heeft sporten nog veel meer voordelen. Neem eens een kijkje bij ons programma, zodat je zelf thuis met onze lessen kunt meedoen, wanneer het jou maar uitkomt. Zo blijf je heel makkelijk fit tijdens je zwangerschap!

Wat is de beste slaaphouding tijdens je zwangerschap?

Belangrijkste is dat jij slaapt hoe je het meest comfortabel ligt. Hoewel comfortabel misschien niet het woord is dat het eerste in je opkomt. Probeer jezelf zeker niet de hele nacht te controleren. Slapen is belangrijk en wanneer je niet comfortabel ligt word je echt wel wakker (geloof ons nou maar).

Er is niet 1 beste slaaphouding tijdens je zwangerschap. Op je linkerzij is de bloedtoevoer naar de placenta het beste. Het kan dus dat dit voor jou het lekkerste ligt. Met op je rechter zij slapen is ook echt niets mis. Ook op je rug slapen is prima, maar het zou zomaar kunnen dat jij die druk op je buik niet meer lekker vindt. Op de buik slapen is ook goed, maar ook daarvoor geldt dat dat vanzelf niet meer lekker gaat liggen. Je hoeft niet bang te zijn dat je je kindje plet, want dat kan niet.

Slaap vanaf week 20 met een voedingskussen, daarover lees je hier beneden meer.

Is de beste slaaphouding tijdens je zwangerschap op je linkerzij?

Wanneer je op je linker zij ligt is de bloedtoevoer naar de placenta optimaal. Het kan dus zo zijn dat jij het lekkerder vindt om op je linkerzij te liggen, maar we kunnen vanuit medisch oogpunt niet zeggen dat dit de beste slaaphouding tijdens je zwangerschap is. Mag je dan helemaal niet liggen op je rechterzij? Onzin! Je kunt jezelf niet de hele nacht controleren of je wel in de juiste houding ligt. En als jij lekker (door)slaapt, dan maakt het echt niet uit of dit op de rechter of linker zij is.

Voel jij je kindje niet zo goed bewegen? Dan kan het helpen om op je linker zij te liggen.

Is het gevaarlijk om op je buik te slapen tijdens je zwangerschap?

Wees niet bang dat jij je kindje hebt geplet als je wakker wordt op je buik in de eerste maanden. Op je buik slapen is niet gevaarlijk voor jou of je kindje. Echter kan ik me niet voorstellen dat je nog comfortabel ligt op je buik als je meer richting het einde gaat en er echt een ballon aan de voorkant ontstaat.

Mag je op je rug slapen tijdens je zwangerschap?

Ben je bang dat je stopt met ademen als je op je rug in slaap valt? Over het algemeen hoe je daar niet bang voor te zijn. Er zijn zwangere vrouwen die last krijgen van het Vena Cava Inferior Syndroom. Dit syndroom zorgt ervoor dat de groeiende baarmoeder druk geeft op een bloedvat (de Vena Cava Inferior). Hierdoor wordt het bloedvat nauwer en kan het bloed minder goed terug stromen naar het hart.

Hierdoor kan de bloeddruk dalen en dat kan ervoor zorgen je je flauw gaat voelen. Je kunt klachten krijgen als misselijkheid, koud zweet, duizeligheid, zwart zien voor de ogen en zelfs flauwvallen. Wanneer je hier last van hebt is het onverstandig om op de rug te liggen voor een langere periode. Wil je toch even op je rug liggen omdat je bijvoorbeeld wat oefeningen wilt doen? Dan kan het helpen om iets onder de schouder en het hoofd te leggen. Je ligt dan een beetje schuin omhoog. Hierdoor wordt de druk van de baarmoeder op de Vena Cava Inferior verminderd.

Slapen tijdens de zwangerschap

Slapen met een zwangerschapskussen

Tegenwoordig heb je zwangerschapskussens in alle maten en vormen. Zwangerschapskussens worden ook wel voedingskussens genoemd omdat ze erg handig zijn tijdens het voeden van je baby.

Een zwangerschapskussen kan je helpen om een prettige houding te vinden tijdens het slapen tijdens je zwangerschap. Het ligt niet alleen lekker, maar het kan ook klachten voorkomen aan de rug en het bekken. Dit wordt je nieuwe beste (bed)vriend!

Het is slim om rond de 20ste week van de zwangerschap te gaan beginnen met het gebruik van een een zwangerschapskussen. Wanneer je op je zij ligt kun je het beste met een voedingskussen tussen je voeten en knieën slapen. Op deze manier blijft het bekken recht en komt er geen rotatie in de heup.

Wij adviseren je om geen XL kussen te kopen, omdat je dan heel weinig gaat bewegen in je slaap, wat juist weer voor klachten kan zorgen. Het is handig om te letten op een hoes die kunt wassen (bij voorkeur biologisch katoen). Als vulling kun je het beste voor een polyester siliconen micro vulling kiezen. Wij vinden dit voedingskussen goed, maar dan vooral door de vulling, maat en stof. Een badstof voedingskussen bestaat ook, maar die kan in de zomer wel wat warm worden.

Er bestaan ook speciale buik kussens. Volgens ons is dit vooral een hele goede marketing truck. Een dun kussentje of opgerold handdoekje is namelijk meer dan genoeg om te gebruiken onder je buik. Vooral wanneer de buik groter wordt in het laatste trimester (of al eerder) kan het prettig zijn om iets onder de buik te leggen zodat je de buik wat ondersteunt. Bij groeispurten en bandenpijn kan dit vooral erg nuttig zijn.

Slapen met een voedingskussen

Het kan ook lekker zijn om het voedingskussen even onder je knieën te leggen zodat je rug helemaal kan ontspannen na een lange dag.

Maagzuur tijdens de zwangerschap met slapen

Ook weer zo iets dat je er gratis bij kan krijgen. Heb jij de jackpot gewonnen en krijg je last van maagzuur tijdens je zwangerschap? Dan kan je net als bij het Vena Cava Inferior Syndroom wat meer schuin omhoog gaan liggen. Op deze manier blijven die lekkere maagsappen wat lager en komen ze niet meteen omhoog. Een Rennie nemen tijdens de zwangerschap mag ook.

Plassen in de nacht tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap moet je vaker plassen dan voorheen. Helaas ook tijdens de nacht. Super irritant natuurlijk, maar je kunt er wel een héél klein beetje wat aan doen. Hoewel het erg belangrijk is dat je genoeg vocht binnenkrijgt, is het slim om niet vlak voor het slapen gaan een grote kop thee te  drinken. Ten eerste kun je hier enorm maagzuur van krijgen als je vlak erna gaat liggen maar ook voor de blaas is het niet het beste idee. Drink 2 uur voor het slapen gaan geen volledige glazen meer, maar drink af en toe een slok tegen de dorst. Hiermee voorkom je dat je met een volle blaas gaat slapen en hierdoor er weer snel uit moet. Vooral in de eerste maanden en in de laatste drie maanden zul je meer moeten plassen dan normaal.

Slapeloosheid tijdens je zwangerschap

Er zijn verschillende redenen waarom jij niet lekker slaapt tijdens je zwangerschap. Hierboven staan al wat voorbeelden, maar aan een aantal dingen kun je helaas niet veel doen. Misschien herken je dit wel: jij bent er helemaal klaar voor om lekker te gaan slapen, maar die kleine in je buik beslist om eerst nog even een feestje geven in je buik.

Eigenlijk is dit helemaal niet zo raar. Op het moment dat jij een drukke dag hebt gehad zit er wat meer spanning op de buik. Dat betekent automatisch dat het kindje minder ruimte heeft. Op het moment dat jij gaat ontspannen/slapen, zal de spanning van de buik ook minder worden. Er ontstaat dan meer ruimte voor het kind om te bewegen. Hier maken ze dan ook graag gebruik van! Het kan daarom helpen om voor het slapen al even je rust te pakken. Lekker een aflevering van je favo Netflix serie kijken of een boek lezen helpt je om te ontspannen. Het is ook gezellig, want dan kun je even connectie maken met het minimensje i.p.v. dat je liever hebt dat hij of zij ook gaat slapen.

Middag dutjes tijdens je zwangerschap

DOEN! Ja echt waar: lekker aan toegeven. Vooral in je verlof. Je weet nooit wanneer het gaat gebeuren dus je kunt maar beter echt goed uitgerust zijn. Aan het einde van je zwangerschap kun je er niet meer op vertrouwen dat je iedere nacht heerlijk doorslaapt. Pak dus echt alle slaap die je pakken kunt! Denk niet dat een middagdutje je nachtrust wellicht beïnvloedt, want die is toch al verstoord. Zorg wel dat je een goede comfortabele houding aanneemt. Ook als je op de bank ligt is het slim om er bijvoorbeeld een zwangerschapskussen bij te pakken

Kortom: wat is de beste slaaphouding tijdens je zwangerschap?

  • Plaats een handdoek onder je dekbedovertrek voor je nachtelijke zweetaanvallen.
  • Pas eventueel je matras of topper aan als deze niet meer bij je passen.
  • Slaap in de houding die jij comfortabel vindt. Ga niet jezelf controleren of je wel de hele nacht op je linker zei ligt.
  • Slaap vanaf week 20 met een zwangerschapskussen.
  • Schuin omhoog liggen tegen maagzuur kan helpen, net als een Rennie.
  • Drink 2 uur voor het slapen niet meer een vol glas. Neem af en toe een slokje tegen de dorst.
  • Voor het slapen al rust nemen zodat je mini mensje ook al tot rust kan komen.
  • Doe lekker middagdutjes, maar wel in een goede houding.

 

Menu