Mag je tonijnsalade tijdens je zwangerschap?

Tonijnsalade, normaal is het al lekker, maar zeker met wat augurken, kappertjes en friszure appel klinkt zo’n rijkelijk belegd broodje je nu je zwanger bent waarschijnlijk als muziek in de oren. Maar mag je tonijnsalade tijdens je zwangerschap? Het zal niet het eerste zijn wat je misschien moet laten staan!

Mag je tonijnsalade tijdens je zwangerschap?

Mag je tonijnsalade tijdens je zwangerschap?

Helaas moeten we je teleurstellen. Het is niet verstandig om tonijnsalade te eten tijdens je zwangerschap. Of we het nu hebben over tonijn uit blik of over verse tonijn, direct uit de oceaan.

Tonijn valt namelijk onder de roofvissen en daardoor bevatten ze teveel dioxines of zware metalen. En dat is dan weer niet goed voor je ongeboren baby. Wel hebben we een favoriet recept voor tonijnsalade, die je misschien kunt opslaan voor direct na de bevalling.

Wat mag je wel eten tijdens je zwangerschap?

Gelukkig zijn er nog veel dingen die je wel mag eten tijdens je zwangerschap! Abonneer je gratis op onze nieuwsbrief, dan zul je regelmatig lekkere zwangerproof recepten ontvangen én ontvang je een gratis e-book met lekkere recepten en veel info rondom voeding en je zwangerschap, zoals antwoord op de vraag ‘mag je tonijnsalade tijdens je zwangerschap’ en ‘hoe krijg ik genoeg eiwitten binnen tijdens mijn zwangerschap’.

Wil jij meer info? We hebben een e-book geschreven: Preggo Proof. Voor €2,95 scoor je dit e-book van bijna 100 pagina’s vol informatie over voeding en een weekmenu voor tijdens je zwangerschap, inclusief handige weekboodschappenlijst voor 2 personen.

Welke vis mag je eten tijdens je zwangerschap?

Vis eten is altijd al goed voor je, maar zeker tijdens je zwangerschap is het belangrijk om vis te eten, omdat daar veel goede vetten inzitten. Dit is o.a. belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van je ongeboren vrucht en dat klinkt als een lekkere start die je ze kunt meegeven toch?

Heek, schar, schelvis, schol, tong en wijting mag je prima 2 x per week eten. Ook forel en zalm zijn goed om te eten en deze bevatten ook nog eens meer goede vetten dan de eerstgenoemde vissen. Er zijn nog meer vissoorten die je mag eten, maar dan moet je erop letten dat dit kweekvis is en je moet je afvragen of je dat moet willen.

Mosselen, wilde forel en haring (niet rauw) kun je ook eten, maar niet meer dan 1 keer per week.

Kabeljauw en koolvis zijn ook goed, maar eet dit niet vaker dan 1 x in de 2 weken.

Welke vissen mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Makreel, paling, sprot, sardine, garnalen, karper, heilbot, baars, bot, tonijn, zeewolf, zeebaars, zeeduivel en krab kun je beter niet eten. Ook mag je nooit rauwe vis, ongeacht welke vis dit ook is. Helaas valt tonijn dus ook in dit rijtje.

Menu