Kan sporten een miskraam veroorzaken?

Kan sporten een miskraam veroorzaken? Laten we meteen met de deur in huis vallen, Nee sporten veroorzaakt geen miskraam. Het is zelfs heel goed om tijdens je zwangerschap te blijven sporten. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar sporten tijdens je zwangerschap heeft juist veel voordelen. Je moet alleen wel het sporten wat aanpassen.

Kan sporten een miskraam veroorzaken?

Omdat er nu een klein mensje in je groeit en je lijf hierdoor flink verandert is het verstandig om niet meer te blijven sporten zoals je altijd hebt gedaan. Je kunt bijvoorbeeld ons programma meedoen om zeker te weten dat jij op een veilige manier aan het sporten bent tijdens je zwangerschap, maar ook andere sporten kun je nog doen tijdens je zwangerschap. Zo zijn zwemmen, wandelen en fietsen altijd goed, maar ook aangepaste yoga of andere sporten kunnen nog goed, mits het aangepast is. Echt, blijf sporten tijdens je zwangerschap, het is juist zo goed voor je en heeft veel voordelen! Bepaalde extreme sporten kun je beter aan je voorbij laten gaan.

Kortom: kan sporten een miskraam veroorzaken?

  • Nee, sporten kan geen miskraam veroorzaken.
  • Pas wel de manier van sporten aan tijdens je zwangerschap.
  • Wil je weer sporten na een miskraam? Neem daar de tijd voor totdat je je weer goed voelt, er gieren namelijk nog wel hormonen van de zwangerschap door je lijf. Begin niet gelijk waar je was voor je zwangerschap, je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen. Bouw het rustig weer op.

Wat kan een miskraam veroorzaken?

We hebben je net al verteld dat sporten geen miskraam kan veroorzaken, maar er zijn wel andere dingen waar jij voor moet oppassen wanneer je zwanger bent. Misschien liggen ze erg voor de hand maar het kan geen kwaad ze nogmaals te benoemen:

  • Alcohol
  • Roken
  • Drugs
  • Bepaalde medicatie

In 95% van de miskramen gaat het om een aanleg stoornis. Hier kun je helaas zelf verder weinig aan doen, het is een foutje van de natuur. Het is natuurlijk altijd verdrietig wanneer je te maken hebt met een miskraam. Ook wanneer je in een heel vroeg stadium een miskraam hebt kun je altijd rekenen op steun en informatie van de verloskundige. Zelfs wanneer je nog niet je intake hebt gehad. Zij staan altijd voor je klaar om je te begeleiden in het proces.

Wanneer krijg ik een miskraam?

Er zijn een aantal tekenen die jou kunnen vertellen dat de zwangerschap misschien niet meer goed gaat. Een van de meest duidelijke tekenen is vaginaal bloedverlies. Neem altijd contact op met je/een verloskundige als jij hier last van hebt. Andere tekenen van een miskraam kunnen zijn:

  • Buikkrampen
  • Afnemen van zwangerschap symptomen
  • Bruine afscheiding of bloedverlies

De hevigheid van deze klachten hangt vaak samen met de duur van de zwangerschap. Hoe verder in je zwangerschap je was, hoe heftiger de klachten zullen zijn.

Red flags tijdens het sporten

Zoals al eerder benoemd moet je wel aangepast gaan sporten. Er zijn een aantal redflags waarbij je altijd direct moet stoppen met sporten. Dat betekent niet dat je dan nooit meer mag sporten, maar wacht even 1 of 2 dagen en kijk of het erna weer gaat. Blijven klachten terugkeren? Neem dan altijd contact op met jouw verloskundige of gynaecoloog. Dit zijn de redflags tijdens het sporten die je niet moet negeren:

  • Een harde buik.
  • Buiten adem waardoor je niet meer kunt praten.
  • Duizeligheid.
  • Sporten met als gevolg toenemende pijn in het bekkengebied.
  • Een puntbuik tijdens oefeningen.

Sporten na een miskraam

Afhankelijk van hoever jij was in je zwangerschap moet je lichaam ook weer herstellen hiervan, net als na de bevalling van een gezond kindje. Het kan soms erg confronterend zijn dat je lichaam en conditie zijn veranderd maar je er niets voor terug hebt gekregen. Je zult merken dat je minder kracht hebt, omdat toch die hormonen door je lijf gieren en je energie minder is dan voor deze mislukte zwangerschap.

Postpartum sportlesjes zijn het laatste waar jij je thuis in gaat voelen dus doe jezelf dat vooral niet aan. Je kunt weer zelf aan de slag met je oude sport, maar bouw het rustig op en luister vooral naar je lichaam. Geef het de tijd om te herstellen en ga bijvoorbeeld niet gelijk weer een hockeywedstrijd meepelen, maar begin met rustig aan hardlopen.

Heb jij hulp nodig om weer fit te worden na de miskraam? Dan kun je het beste terecht bij een geregistreerd bekkenfysiotherapeut. Ook een verloskundige kan je helpen in gehele verwerkingstraject en je sturen naar de juiste personen die jou weer op de rit kunnen krijgen. Praat erover met vrienden, familie of een deskundige als je dat wilt, dan kun je je verdriet delen.

Menu